Organizowanie społecznościowe jest demokratycznym, długoterminowym procesem, polegającym na zaangażowaniu ludzi do działania na rzecz wspólnego dobra, w celu zidentyfikowania i rozwiązania wspólnych problemów, przy wykorzystaniu istniejących struktur.

W Organizowaniu Społecznościowym wyróżnia się 4 etapy:
- Etap słuchania -organizatorzy prowadzą indywidualne rozmowy (min. 100) z przedstawicielami podmiotów działających na danym terenie i mieszkańcami. Na podstawie wywiadów, własnych obserwacji i dostępnych danych, tworzą diagnozę obszaru lub wybranego tematu, którym zainteresowani są członkowie społeczności. Wyszukują też potencjalnych liderów, którzy chcą działać na rzecz swojej wspólnoty lub ważnego dla nich zagadnienia
- Etap wyboru tematu – tu zawiązuje się nieformalna grupa mieszkańców, która podejmuje decyzje, czym chce się zająć, jaki temat jest dla niej priorytetowy (np. zarządzanie zielenią, czystość powietrza czy ogólnie podniesienie jakości życia w dzielnicy) i sprawdzane są możliwości jego rozwiązania
- Etap pracy nad rozwiązaniem danego tematu – grupa planuje kampanię społeczne, by rozwiązać ważny dla niej temat. Tworzy plan działania, nawiązuje kontakty z różnymi interesariuszami i stosuje rozmaite techniki, by osiągnąć swój cel (np. happening, zbieranie list poparcia, lobbing wśród radnych i osób będących autorytetem, inicjatywa uchwałodawcza)
- Budowanie organizacji społecznej – to najtrudniejszy etap zakładający budowanie trwałej org. zdolnej do zajmowania się licznymi tematami istotnymi z punktu widzenia danej grupy czy społeczności. Tutaj organizator dba o stworzenie tożsamości grupy (m.in. jej nazwy, logo, profilu na FB), pracuje nad relacjami między członkami i całą grupą (przez spotkania indywidualne tzw. 1 na 1 oraz grupowe, warsztaty, coaching), wypracowanie zasad i struktury grupy (np. głosowanie większościowe, podział funkcji i obowiązków, by każdy członek grupy był zaangażowany i czuł się potrzebny)
